פוסט פורים מהבוידעם

לפני די הרבה שנים (6 אם אתם מתעקשים) עבדתי פה ושם (בערוץ שכבר לא קיים, אם אתם מתעקשים) ונתבקשתי לכתוב, לצורך עדכון תסריטאית באחת התכניות באקטואליה תנ"כית, ותוך ניצול יכולותיי הקונקורדנטיות (סליחה, הייתי חייבת… ) כמה סיפורי נשים מהתנ"ך בלשון העם ובליווי ציטוטים. איכשהו מה שכתבתי על אסתר שרד את פגעי הזמן וזכרונות של כמה מחשבים מאז ועד היום, והוא רלוונטי מתמיד.וזה עוד בטרם היות הריאליטי, מי היה מאמין…

          המלך אחשוורוש זרק את ושתי ועכשיו הוא מחפש מועמדות לתפקיד המלכה החדשה.מועמדות מתאימות לא צריכות לעשות כלום, הפקידים שלנו כבר ימצאו אתכן.( "ויפקוד המלך פקידים בכל מדינות מלכותו ויקבצו כל נערה בתולה טובת מראה אלשושן הבירה אל בית הנשים על יד הגא סריס המלך שומר הנשים ונתון תמרוקיהן"', אסתר ב' ג' ).

 גיבורת סיפורנו היא אסתר,  אחייניתו של מרדכי בן יאירהימיני, הגדלה אצלו כבת.  היא נלקחת לבית המלך עם השמע הפקודה ונושאת חןבעיני סריס הנשים "ויבהל את תמרוקיה ואת מנותיה ולתת לה ואת שבע  הנערותהראויות לה לתת לה  מבית המלך וישנה ואת נערותיה לטוב בית הנשים" (אסתר ב' י"א ). אסתר מתבלטת ביופיה ובמידותיה בבית הנשים וגם באודישן אצל המלך, והיא נבחרת להיות הכוכבת הבאה של בית המלוכה ("ובהגיע תור אסתר בת אביחילדוד מרדכי אשר לקח לו לבת לבוא אל המלך לא ביקשה דבר כי אם את אשר יאמרהגי סריס המלך שומר הנשים ותהי אסתר נושאת חן בעיני כל רואיה" אסתר ב' ט"ו ) . כמובן שבשלב זה אין איש יודע את מוצאה האתני.

אסתר ופרשנדתא בימים יפים יותר.
בעוד אסתרמתאקלמת בארמון מרדכי דודה מצליח להתברג אל ספר הזכרונות של המלך כשהוא מציל אותו(די באקראי, יש לומר, ) מהתנקשות בידי שני שומריו, אך במקביל מסתכסך עםהמאמי התורן של המלך –  המן בן המדתא האגגי (רעש, רעש, רעשנים) . ("וכל עבדיהמלך אשר בשער המלך כורעים ומשתחווים להמן כי כן ציווה לו המלך ומרדכי לאיכרע ולא ישתחווה" אסתר ב' ב' ). האגגי מתרגז ומחליט להשמיד את כל היהודים. המלך מאשר בלי להניד עפעף. עפעפיים אחרים מתעוררים לשמע הבשורה – עפעפיההענוגים של אסתר, זוכרים? המלכה החדשה עם הזהות הלאומית המודחקת.

הה! הייתם רוצים, המלכה חיה בסרט, אין לה מושג, רק מרדכי מתחיל להשתולל, ללבוש שק ולעשות בושות. בירור חשאי קצר מצד הוד מלכותה ("ותקרא אסתר להתך מסריסי המלך אשר העמיד לפניה ותצוהו על מרדכי לדעת מה זה ועל מה זה" אסתר ג' ה' ) וכל הסיפור מתגלה. כאן גם המלכה נגררת לדרמטיות (דרמה קווין? אתם אמרתם…), מכריזה על שלושה ימי צום לפני שהיא תתייצב לפני המלך מבלי שקרא לה. דוגרי? יש לה אומץ. או שאין לה שכל. האמת שבלי לחץ (פיזי?) מתון מצד דוד מרדכי זה לא היה קורה. המלך ניאות לקבל אותה למרות שלא תיאמה עם פקידת הלו"ז, והיא מזמנת משתה לו, לה ולהמן (שוב, אתם אמרתם. ) "אם על המלך טוב יבוא המלך והמן היום אל המשתה אשר עשיתי לו" (אסתר ד', ד' ) ובמשתה? נכון! שום דבר מלבד הזמנה לעוד משתה. נון-אייטם.

בין משתה למשתה מספיק המן לתכן תכניות ואף להקים עץ ארגונומי לתלייה אפקטיבית של מעצבנים נבחרים, ע"ע "וכל זה איננו שווה לי בכל עת אשר אני רואה את מרדכי היהודי יושב בשער המלך" (אסתר ה' י"ג ). וגם להתבאס קשות מהיציאה היצירתית שלו  עצמו בתשובה לשאלה "מה לעשות באיש אשר המלך חפץ ביקרו" (אסתר ו' ו' )  הוא פשוט הניח שמדובר בו. ביג מיסטייק.

בקיצור, עוד לא הספיק להתאושש, נפלו עליו עם המשתה הזה של אסתר. כמעט שכח. ופה – דרמה "איש צר ואוייב המן הרע הזה" (אסתר ז' ו' ) וכאלה. עוד אי הבנה או שתיים והמן מוצא את עצמו תלוי על העץ שהכין, בליווי עשרת בניו, ואסתר בתפקיד פטריוטית היום באה לפני המלך "כי איככה אוכל וראיתי ברעה אשר ימצא את עמי ואיככה אוכל וראיתי באבדן מולדתי" (אסתר ח' ו' ).  אסתר ומרדכי מקבלים אישור לעשות מה בראש שלהם (המלך? הוא טבעת-חותם גומי ) הורגים כמה מאות פרסים והעיקר – מורישים לנו את פורים – החג הכי מופרך בלוח השנה. יחי המלך!

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על פוסט פורים מהבוידעם

  1. בשמת הגיב:

    ואף מילה על לא על המלך לבדו? אני בשוק. ובביזה לא שלחת את ידך?

    אהבתי

  2. תא - הבן ה12 הגיב:

    גם אני בשוק! וגם אין אזכור של 2 הבנים האבודים… (זה,תא) 😯

    אהבתי

  3. מר סבר הגיב:

    בשמת!
    הלא את לימדתנו שאת המסר החשוב האמת נמצא בסב-טקסט שאניו אמור במפורש מפני שיש להניחו כהנחת יסוד!

    מר סבר

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s